Nationale Algemene Vergadering – Beslissingen 20 okt
Nieuws

Nationale Algemene Vergadering – Beslissingen 20 okt

BUITENGEWONE NATIONALE ALGEMENE VERGADERING 2023 vrijdag 20 oktober 2023 om 10u00, KBDB-gebouw, gelegen Gaasbeeksesteenweg 52-54 te 1500 HALLE. DEFINITIEVE DAGORDE Beslissingen

BUITENGEWONE NATIONALE ALGEMENE VERGADERING 2023

vrijdag 20 oktober 2023 om 10u00, KBDB-gebouw, gelegen Gaasbeeksesteenweg 52-54 te 1500 HALLE.

TWEEDE STATUTAIRE ALGEMENE VERGADERING 2023

vrijdag 20 oktober 2023 om 10u00, in het KBDB-gebouw, gelegen Gaasbeeksesteenweg 52-54 te 1500 HALLE.

 

 

 

 

BUITENGEWONE NATIONALE ALGEMENE VERGADERING 2023 DEFINITIEVE DAGORDE

1. BENOEMINGEN / ONTSLAGEN

1.a. PE LIMBURG

  • Akte te nemen van de herroeping van het nationaal mandaat van de heer Gino Houbrechts door de PE Limburg
  • Benoeming van de heer Wim Kempeneers als nationaal mandataris
  • Benoeming van de heer Karel Pottel als lid van het nationaal sportcomité

> De benoemingen werden goedgekeurd  

 

1.b. PE WEST-VLAANDEREN

  • Akte te nemen van het ontslag van de heer Davy Verleije als provinciaal mandataris

 

1.c. Nationale Adviesraad voor Elektronische Constatatiesystemen (AEC)
(op voorstel van het nationaal sportcomité)

  • Akte nemen van het ontslag van de heer Luc Odeurs als technieker van de AEC
    Als voorstel van techniekers voor de AEC : - de heer Jef Segerink - de heer Pieter Debruyne - de heer Dany Vandenberghe (als reserve)

> De benoemingen werden goedgekeurd

 

1.d. PE OOST-VLAANDEREN

  • Akte nemen van het ontslag van de heer Marc Rousseau als nationaal penningmeester

 

2. VERKIEZING en BENOEMING van de NATIONALE PENNINGMEESTER

Mr. Patrick Cherain werd benoemd als nationale penningmeester

 

3. Eventuele BENOEMING van een CENSOR

Mr. Philippe Deneyer werd benoemd als censor 

 

 

4. KBDB-STATUTEN :

a) Voornemen tot actualisatie van de Statuten aan het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV)

b) Mededeling betreffende de feitelijke verenigingen

c) Voorstel tot wijziging aan de KBDB-Statuten Artikel 23 – wijziging aan punt 2 van de derde nationale statutaire algemene vergadering in oktober:

“Derde nationale statutaire algemene vergadering in oktober:
1. (…)
2. Bedrag van de prijs van de ring en het bijbehorende prijsbeleid dat moet worden voorgesteld aan het ministerie van Financiën ;

i.p.v. geschrapt > de prijs van de identiteitsring voor te stellen aan de minister van financiën en de bepaling van het bedrag van de supplementaire bijdrage vanaf de aankoop van X aantal ringen (X te bepalen door de nationale algemene vergadering);

> Het voorstel wordt aanvaard 

 

TWEEDE STATUTAIRE ALGEMENE VERGADERING 2023 DEFINITIEVE DAGORDE

1. Goedkeuring van de notulen van de nationale buitengewone en statutaire algemene vergaderingen van 20.01.2023

> De notulen werden goedgekeurd. 

 

2. PLICHTENLEER (zonder PERS)

Klacht van de Heren Fons Bruurs, Juliaan De Winter, Pascal Bodengien en Jan Bluekens tegen de heer Jef Oorts

 

3. BOEKHOUDING 

a) Bedrag van de PRIJS VAN DE RING 2024 en het bijbehorende prijsbeleid – voorstel om de progressieve prijs te blijven handhaven. 

> De prijs van de ring 2024 -> 1.00 euro vanaf de 151ste ring > 3,00EUR/ring vanaf de 301ste ring > 5,00EUR/ring

b) Begroting PE/SPE  

> De begroting PE / SPE werd goedgekeurd. 

 

4. Vaststelling van de diverse bijdragen voor het jaar 2024 (zie hieronder)

Bijlage bij punt 4
B I J D R A G E N 2024

€ 40,00 voor de liefhebbers Een associatie van meerdere liefhebbers betaalt 40 EURO voor het eerste lid en 20 EURO voor elk bijkomend lid.

€ 30,00 voor de aansluitingsbijdragen voorzien door art.9 van de Statuten

€ 130,00 voor de vergezellers

€ 200,00 voor de vervoerfirma’s die geen vergezellersagentschap zijn

€ 320,00 voor de vergezellersagentschappen rechtgevend op een eerste kaart (wordt als agentschap beschouwd de vergezeller of vergezellers die duiven meenemen van een ganse streek)

€ 65,00 voor de vrachtvervoerders (degenen die duiven in opdracht van de vergezellers ophalen en naar een centraal punt vervoeren en geen vergezellersvergunning bezitten)

€ 25,00 voor de regelaars niet-liefhebbers

€ 25,00 voor de secretarissen niet-liefhebbers

€ 120,00 zonder uitzondering, voor de lokaalhouders duivenliefhebbers

€ 120,00 zonder uitzondering, voor de lokaalhouders niet-duivenliefhebbers

€ 120,00 voor de oproepers en voor de opstellers van de prijzenlijsten voor openbare duivenverkopingen (vermeerderd met € 25,00 per openbare verkoping)

€ 125,00 voor de aansluitingsbijdrage van de verenigingen en de bijdrage rangschikkers

€ 120,00 voor de privé-lokalen

€ 100,00 voor de provinciale organisatoren, per aangevraagde vlucht

€ 120,00 voor de interprovinciale organisatoren, per aangevraagde vlucht

€ 500,00 voor de nationale organisatoren, per aangevraagde vlucht

€ 600,00 voor de internationale organisatoren, per aangevraagde vlucht

€ 600,00 voor de publicitaire hokken

 

5. Voorstel tot uitsluiting - nihil

 

6. Aanvraag tot opheffing van uitsluiting en aanvraag tot het verlenen van eerherstel – nihil 

 

7. Voorstellen tot wijzigingen aan de KBDB-reglementen

a) Nationaal Sportreglement (zie hieronder)

b) Dopingreglement (zie hieronder) 

Bijlage punt 7 a) & 7 b)

 

 

8. Vaststelling data en lossingsplaatsen van de nationale en internationale wedvluchten voor het vluchtseizoen 2024 (zie hieronder) 

Bijlage punt 8 

 

voorstel-kalendeer-wedvluchten-2024.jpg

9. Sportieve organisatie voor het vluchtseizoen 2024 (zie hieronder) 

Bijlage punt 9  

9. Sportieve organisatie voor het vluchtseizoen 2024 ---------------------------------------------------

9.1 Franse Nationale Feestdag: zondag 14 juli 2024

→De nationale vluchten, gepland op zaterdag 13 juli 2024, blijven op deze datum behouden. Indien de duiven op zaterdag niet kunnen worden gelost, blijven de duiven ter plaatse tot maandag 15 juli 2024 aangezien de lossingen op zondag 14 juli 2024 verboden zijn. Indien er een hittegolf verwacht wordt, zal het aantal duiven per mand worden verminderd.

→De PE’s/SPE’s, die op zondag 14 juli 2024 hun wedvluchten in Frankrijk spelen, moeten dienaangaande een beslissing nemen.

9.2 onbeschikbaarheid van een lossingsplaats 

→ Indien een lossingsplaats niet beschikbaar blijkt te zijn, zal het voorstel van plaatsvervangende lossingsplaats, toegewezen door de FCF, worden gebruikt op voorwaarde dat de vluchtlijn wordt gerespecteerd. 

9.3 Opstellen van een lastenkohier voor de (inter)nationale inrichters 

→ Volgende punten zullen worden opgenomen in dit lastenkohier :
- Bereid zijn om tussenstukken te plaatsen tussen de transportmanden
- Gebruik van WhatsApp en overmaken van foto’s
- Verantwoordelijke verplichtend ter plaatse op de lossingsplaats
- De verplichting om, in overeenstemming met het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), een vzw of een andere legale rechtsvorm aan te nemen , die vóór 1 januari 2024 erkend en gemachtigd wordt om hun activiteiten op Belgisch grondgebied voort te zetten.
- Verplichting om de duiven te voederen mat maïs aangezien is gebleken dat een mengeling geen meerwaarde is maar enkel een onnodige meerkost. 

9.4 Onderrichtingen vergezellers 2024 

→ Verbod voor de vergezellers om nog foto’s of filmpjes op sociale media te plaatsen. Deze foto’s en filmpjes zijn enkel bestemd voor hun lossingverantwoordelijken en de leden van de NRBB.

9.5 Criteria wegvervoer 2024 

→ Volgende punten zullen worden ingelast in de criteria wegvervoer 2024 :

- Verplichting om de duiven te voederen mat maïs aangezien is gebleken dat een mengeling geen meerwaarde is maar enkel een onnodige meerkost

- Zorgen voor voldoende watervoorraad in de watertanks onder de vrachtwagens en deze watertanks dienen voldoende groot te zijn

- Watertanks dienen na elke lossing te worden geledigd

- De opleggers dienen verplichtend uitgerust te zijn met dakluiken of verluchtingsroosters in de grond. Deze verluchtingsroosters dienen open te zijn zodat er voldoende luchtcirculatie aanwezig is in de aanhangwagen. Vóór de ophaling en vóór het vertrek naar de lossingsplaats dienen de roosters vrijgemaakt te worden.

- Bij aankomst op de lossingsplaats dienen de drinkbakken volledig te worden geledigd, proper gemaakt en onmiddellijk worden gevuld met vers en “fris” drinkwater. 

- De gebruikte drinkbakken en tonnen, gevuld met water, dienen op reguliere basis te worden gereinigd.  

- het vluchtprogramma, ontvangen in het begin van het sportseizoen, dient verplichtend te worden afgewerkt van de eerste tot de laatste wedvlucht 

- In elk voertuig met méér dan 100 manden moeten twee personen aanwezig zijn t.t.z. de chauffeur en een bij de KBDB aangesloten verzorger voor de duiven. Dit geldt niet indien er automatisch wordt gelost. Hier volstaat één persoon op voorwaarde dat hij over een vergezellersvergunning beschikt.

- Bij het snijden van de manden dienen de losdeuren dicht te blijven. 

9.6 Inleg voor kosten en maximum aantal duiven per mand 

A/ INLEG VOOR KOSTEN

→ Dit punt zal opnieuw worden besproken tijdens de volgende nationale algemene vergadering van januari/februari 2024. 

B/ MAXIMUM AANTAL DUIVEN PER MAND 

→ Behoud van het maximum aantal duiven per mand identiek als in 2023 nl:
- 22 duiven voor de grote halve-fond
- 18 duiven voor de fond
- 18 duiven voor de grote fond met uitzondering van Barcelona, waarvoor maximum 16 duiven in de manden mogen worden ingekorfd

9.7 Minimale afstanden bij internationale wedvluchten 

→ Dit punt zal opnieuw worden besproken tijdens de volgende nationale algemene vergadering van januari/februari 2024.

9.8 Inkorvingsburelen 2024 

→ De aanduiding van de inkorvingsburelen voor nationale en internationale wedstrijden zal worden besproken worden tijdens de volgende vergadering van het NSC van januari/februari 2024.

Er dient genoteerd te worden dat indien een programma wordt aangevraagd en ook wordt toegekend, het volledige programma dient afgewerkt te worden door de inkorvingsburelen.

9.9 Resultaten gebruik temperatuur- en zuurstofmeters – conclusies 

Dit zijn de conclusies voor 2023: 

  • • TEMPERATUUR 

- de temperatuur in de vrachtwagens lag nooit boven de 34°C, zelfs niet als de vrachtwagens geparkeerd stonden en zelfs als de deuren dicht waren

- de temperatuur in de wagens voor de ophalingen is +/- 10° lager indien dit voertuig in een hangar of in de schaduw stond geparkeerd

- als de vrachtwagens rijden, is er geen probleem qua temperatuur

  • • ZUURSTOF 

Tijdens het rijden is er geen probleem met de zuurstofwaarden, maar bij het stoppen is een enorm verschil waarneembaar

  • • Bij het drenken van de duiven daalt de temperatuur en de luchtvochtigheid  

9.10 langere drinkbakken aan de transportmanden  

→ Dit voorstel zal worden onderzocht. 

9.11 Bescherming Bourges II (10/08/2024)

→ Bourges II van 10/08/2024 zal worden beschermd. 

9.12 Geplande vergaderingen : 

- een” info” moment voor de verenigingen met alle leveranciers van masters zal worden voorzien vóór de aanvang van het sportseizoen 2024

- vergadering van de lossingsverantwoordelijken met weerman Samuel Helsen

9.13 Kleine halve-fond wedvluchten: verplichtend op 2-nachten mand 

→ indien behoud: ook het aantal voorziene in te korven duiven voorafgaandelijk mede te delen door de verenigingen

Op de wedstrijden van de kleine halve fond worden twee dagen mand voorzien. Een uitzondering wordt toegestaan aan de provincie Henegouwen op voorwaarde dat zij, krachtens artikel 36 van de NSR, haar provinciegrenzen op de kleine halve fond sluit voor Oost- en West-Vlaanderen en VlaamsBrabant.

9.14 Lossingsinfo website – in te brengen door de lossingsverantwoordelijken 

9.15 eventuele automatisering van het mutatieproces 

→ in onderzoek 

9.16 Automatisering van de vaccinaties

→ Deze thematiek zal worden besproken met de orde van de dierenartsen. 

9.17 NATIONALE KAMPIOENSCHAPPEN 2024 

De Nationale Algemene Vergadering zal richtlijnen doorgeven aan provinciale entiteiten, zodat zij de criteria voor de nationale kampioenschappen van 2024 kunnen voorbereiden. 

→ De criteria van de nationale kampioenschappen 2024 zullen worden besproken tijdens de nationale algemene vergadering van januari/februari 2024. 

9.18 Respect van de vluchtlijnen en beperking van het aantal lossingen op de oostenlijn