Commissie duiventransport FEBETRA betreffende PERSBERICHT VLUCHTEN 22-23 JUNI 2024
Hot Nieuws

Commissie duiventransport FEBETRA betreffende PERSBERICHT VLUCHTEN 22-23 JUNI 2024

Op 18-06-2024 is er een mededeling verschenen op de website van de KBDB over het verschuiven van de vluchten tijdens het weekend van 22/23 juni aanstaande. Graag willen wij met dit persbericht ook onze versie van de feiten geven zodat u kan begrijpen wat er achter deze beslissing zit.

Op 18-06-2024 is er een mededeling verschenen op de website van de KBDB over het verschuiven van de vluchten tijdens het weekend van 22/23 juni aanstaande.

Graag willen wij met dit persbericht ook onze versie van de feiten geven zodat u kan begrijpen wat er achter deze beslissing zit.
Het klopt volledig dat de KBDB gevraagd heeft om alle vluchten één dag op te schuiven en wij hebben dit geweigerd uit logistiek oogpunt. Verschuiven kan als het mogelijk is voor de werknemers en geen belangen schaadt van andere klanten.

Wat betekent dus juist, weigeren uit logistiek oogpunt?

De duivensport is gebouwd op mensen die het werk verrichten: we zouden geen vluchten kunnen organiseren zonder alle betrokkenen: alle vrijwilligers in de lokalen, uitmakers, organisatoren, KBDB,… en de mensen die hun werk hierin verrichten voornamelijk de transporteurs en begeleiders.
Zonder hen is er geen duivensport. We moeten dan ook spaarzaam omgaan met deze mensen want waar zij het bijltje bij neerleggen, stopt meestal ook de vereniging en moeten de liefhebbers elders heen.
Wat betreft de transporteurs zijn dit dikwijls mensen die speciaal verlof vragen voor een bepaalde vlucht op basis van een vluchtprogramma.
Als dit niet wordt gerespecteerd, dan dreigenwe zulke mensen te verliezen en daar staat niemand op te wachten.
Er dient dus een minimum respect te zijn voor de afspraken die gemaakt zijn met de werknemers van de duivensport.

Bovendien willen wij jullie melden dat wij als transporteurs, verplichtingen hebben tegenover iedereen waar we mee samenwerken, niet alleen werknemers, maar ook met andere klanten.

Wij kunnen met een wijziging akkoord gaan, als deze geen andere afspraak met een andere partij in het gedrang brengt.
Met andere woorden, we kunnen geen vluchten verzetten om daarna naar een andere klant te moeten bellen dat we niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen.
U wenst toch ook niet dat uw vlucht geen doorgang zal vinden omdat één of ander fabriek zijn planning wou verzetten?
Dan mag u dit van iemand anders ook niet verwachten.

Tot slot willen wij jullie wijzen op de organisatie achter deze vluchten: vrachtwagens worden geladen, gereserveerd om te rijden, … de wijziging die werd gevraagd zou in België betekenen dat voor een 70-tal mensen hun werk zou moeten aangepast worden.
Dit kan niet over één nacht, dat zult u wel begrijpen. Het vluchtprogramma is op haar toppunt met iedere avond duivenvluchten op alle afstanden:
Omdat het vol zit is het ook zeer moeilijk om in deze tijd van het seizoen iets te veranderen. In het begin en op het einde gaat dit het zit vol. uiteraard makkelijker.

Vindt u als liefhebber, vereniging, KBDB, andere belanghebbende dat dit absoluut moet veranderen in de huidige duivensport, dat kan want de klant is koning, maar dan moeten er andere afspraken gemaakt worden en dit kan niet in de zomer, maar enkel in de winter voor het seizoen zodat
beschikkingen kunnen worden getroffen.
Dan moeten scenario’s uitgeschreven worden en dan moet er misschien ook geschrapt kunnen worden. De transporteurs zijn altijd bereid om daar in de winter over te praten en correcte afspraken over te maken.

 

Hiermee hopen we u voldoende te hebben geïnformeerd zodat u inzicht krijgt dat “weigeren uit logistiek oogpunt” helemaal niets met onwil, emotie of zoiets te maken heeft, maar enkel met gezond verstand en het maken van goede afspraken met alle partijen.

 

Commissie duiventransport FEBETRA

Brussel, 20 juni 2024